psykoterapi-hvorforÅrsagerne kan være mange og individuelle. Ofte er det selvfølgelig pga. følelsesmæssige problemer – ondt i følelserne – en følelsesmæssig smerte som ønskes langt væk.

De fleste opsøger en terapeut/ parterapeut for at få smerten og alt det ubærlige til at forsvinde, for det kan ikke gå stærkt nok med at få smerten væk. Det at have ondt i følelserne, er et symptom, et signal fra følelserne om, at der er noget galt, og så er livet ikke et rart sted at være. Årsagen kan være et resultat af manglende eller mislykket kontakt her og nu, eller gennem sin opvækst og udvikling.

Det at have ondt i følelseslivet, kan vise sig på mange måder, gennem mange forskellige forklædninger, nogle af dem kunne være: stress, dårligt humør, aggressivitet, sorg, trist til mode, følelsen af ikke slå til, negative tanker, tomhed i parforholdet manglende livsappetit, deprimeret, angst, altid sløj og skrantende, hovedpine, passiv, manglende energi, fornemmelsen af livet findes uden for en.

Nogle mennesker tror, at terapi er noget, der gør ondt, eller at al gammel fortid skal rodes op fra dybet, og derved føjer flere frustrationer til, som om man ikke havde nok at tænke på (eller forsøge ikke at tænke) i forvejen. Derfor vælger mange at humpe videre. De ved erfaringsmæssigt, at tiden læger alle sår. Man lukker af for følelserne og fastholder et tåget mål ude i fremtiden, et temmeligt slidt håb. Ofte når den indre skraldespand er for fyldt, kommer tingene ud i følelsesmæssige eksplosion. Eller endnu værre, at der kommer så meget kog i den følelsesmæssige gryde, at dampen kan komme ud som angst anfald eller panikangst. Andre igen tror, at terapi er en årelang proces. Men det behøver ikke at være sådan. Ofte kan 5 10 sessioner gøre at man er tilbage på sporet og godt i gang med at rytte op og sige til og fra til alles bedste.

Psykoterapi handler i alt sin enkelhed om:

Valg: Det at vælge fra eller til. Vælge det, der virker, og vælge det, der ikke virker, fra.

Lære: Det at lære nye løsninger til at takle tilværelsen på. Det at lære om sig selv, sine problemer og nye veje at gå.
Tillid: Til sig selv, og den terapeut eller behandler, man har valgt.
Ansvar: Det at tage ansvar for sig selv, sit liv og trivsel, sit parforhold er det vigtigste.
Det handler om at kunne rumme sine følelser, sin historie, sine svigt, og sine personligheder, og ikke mindst det, at få integreret det hele, i en og samme “enhed og styrke”.

Psykoterapiens fokus

Fokus ligger på klientens helhedsopfattelse, kontakt til her og nu, samt balancen mellem sansning, følelser, intellekt og kropslighed. Vi arbejder på bevidstgørelse gennem dialog, kropssprog.

Den terapiform, jeg har valgt at bruge med mine klienter er på ingen måde langvarig eller hård. Det er korttidsterapi der bygger på Gestaltterapi, derudover østerlands filosofi. Det foregår i en simpel form, der er lærerig, indsigtsfuld, blid og ofte humoristisk.

Jo mere simpel, jo mere forståelse.